نگاهي به اقدام تاريخي حزب كمونيست چين در گنجاندن واژه مذهب درآيين نامه اين حزب
ارسالي صميمي ارسالي صميمي

 

حزب كمونيست چين براي اولين بار در طول تاريخ فعاليت خود واژه "مذهب " را در آيين نامه خود گنجاند.

 

در كنگره هفدهم حزب كمونيست چين كه يكشنبه پس از يك هفته در تالار بزرگ خلق پكن پايان يافت ، قطعنامه‌اي به تصويب رسيد و در آن تاكيد شد ، اين واژه در آيين نامه حزب درج شده است.

 

حزب كمونيست چين سال‪ ۱۹۲۱ميلادي تاسيس شد و چنين اقدامي‌ازآن زمان تاكنون براي حزب حاكم بر اين كشور بي‌سابقه است.

 

آنچه مشخص است اينكه چين با توجه به تحولات سال‌هاي اخير دست به چنين اقدامي زده است.

 

اين اقدام حزب كمونيست چين ، ناشي از مطالعات ،بررسي‌ها و ارزيابي‌هايي است كه مقام‌هاي پكن را بر آن داشته است از قوانين و مقررات مذهبي بيشتر از گذشته در امور جاري كشور بهره بگيرند.

 

استفاده‌ازواژه مذهب تنها يك اقدام نمادين ازسوي حزب كمونيست نيست زيرا در اصلاحيه آيين نامه آمده است بايد ارتباطات با اقليت‌هاي قومي را افزايش داد و به امور مذهبي بيشتر توجه كرد.

 

بر اين اساس حزب كمونيست چين خاطر نشان كرده است استفاده از برنامه ها و مقررات و اصول مذهبي براي اجراي بهتر و بهينه امور دولتي و كارهاي حزبي سازنده است.

 

در اين اصلاحيه تصريح شده است ،با توجه به وظايف تازه حزب و شرايط جديد لازم بوده است چنين كاري انجام گيرد.

 

حزب كمونيست چين يك حزب لائيك محسوب مي‌شود ، اما با اين اقدام نشان داد به آزادي‌هاي مذهبي براي ‪ ۱۰۰ميليون پيرو اديان درچين پايبنداست وبه مسايل آنها اهميت مي‌دهد.

 

حزب كمونيست چين تاكيد كرده است ، در اصول مذهبي و مقررات و سياست‌هاي آن مسايلي نهفته است كه براي استفاده كشور ، دولت و حزب مفيد و راهگشا به حساب مي‌آيد.

 

 

حزب حاكم چين تاكيد كرده است :"از اصول مذهبي براي جلوگيري از فساد مي توان بهره گرفت و در عين حال حزب با اين كار صداقت خود را در اجراي آزادي -هاي مذهبي نشان داده است.

 

تحليلگران چيني اعتقاد دارند اين كار باعث تقويت فرايند توسعه اقتصادي و اجتماعي دركشور خواهد شد واقليت‌هاي قومي و پيروان اديان راخرسند خواهد ساخت و به پيشبرد وحدت كشور كمك خواهد كرد.

 

ازسوي ديگر دركنار اين اقدام ، دولت چين اعلام كرده‌است تسهيلاتي را براي پيروان مذاهب مختلف درطول برگزاري بازي‌هاي المپيك ‪ ۲۰۰۸پكن در نظر خواهد گرفت.

 

اين مراكز وخدمات مذهبي دراختيار ورزشكاران و هيات‌هاي ورزشي‌در المپيك پكن خواهد بود.

 


October 22nd, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی